LOGIN
shirazi.ir
سیمای طلبه موفق
ناشر :
pdf دریافت تاریخ نشر : 04 آبان 1400 - 25 11:11:52 شوال 2021

خدای سبحان در نخستین خطاب قرآنی خود به برترین آفریدگان، حضرت محمد مصطفی|، او را به خواندن امر کرد، آنجا که فرمود:

{اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛[1] بخوان به نام پروردگارت كه آفرید * انسان را از علق آفرید * بخوان و پروردگار تو كریم‌ترین [كریمان] است * همان‌كس كه به وسیلۀ قلم آموخت}.

خواندن، مقدمۀ تحصیل و دانش‌اندوزی است و از همین رهگذر، ارادۀ الهی در هدایت انسان‌ها و رساندنشان به مقام والای انسانی و اخلاقی تحقق می‌یابد که همان راه هادیان و پیشوایان هدایت، یعنی رسولان الهی و ادیان آنان است.

خواندن و دانش‌اندوزی هماره و در طول تاریخ مطلوب بوده است و مکتب‌های آسمانی بدان تشویق و ترغیب کرده‌اند تا جایی‌که مرکّب قلم عالمان ارجمندتر و والاتر از خون شهیدان خوانده شده است.

 

 

[1]. سورۀ علق، آیات 1ـ4.

فهرست عناوین

مقدمه. 9

فصل اول: عوامل فردی در موفقیت طلاب علوم دینی.. 13

1. تعامل با قرآن. 13

2. تمرین خداباوری در ماه رمضان. 14

3. معادباوری.. 15

4. گذشت.. 16

5. نرم‌خویی. 17

6. ضرورت آموختن پارسایی از عالمان دینی. 19

7. مبارزه با منیّت.. 20

8. اخلاق از نشانه‌های نور علم است.. 21

9. کفایت‌طلبی در زندگی. 23

مقصود از کفاف چیست؟ 25

10. زندگی زاهدانه با هدف تعالی روح. 26

11. اخلاص حقیقی. 28

12. دورى از هواى نفس.. 29

13. فروتنی و تواضع. 31

14. ابعاد مختلف تقوا 33

15. تربیت و تزکیۀ نفس، اساس تغییر است.. 34

16. هر چه براى نفس سخت‏تر باشد، سودبخش‏تر است.. 35

17. یک تمرین کاربردی در تربیت نفس.. 37

18. ریاضت و پرورش نفس.. 39

19. الگو قرار دادن اهل‌بیت علیهم السلام برای تربیت نفس.. 41

20. تربیت نفس.. 42

21. مداومت بر آسان‌ترین راه تزکیه نفس.. 43

22. انفاق و خودسازى.. 44

23. ماه رمضان فرصتی برای خودسازی.. 46

24. اصلاح قلب.. 47

25. راندن شیطان از قلب.. 49

26. ابزارها و راه‏هاى پاكسازى قلب.. 51

27. ایثار در دعا 53

28. خبرگی در بازار علم 54

29. علم نور است.. 55

30. درس را متقن و دقیق بخوانید 57

31. اهمیت‌ندادن به مسائل كوچك و پیش پا افتاده 59

32. جان هاى ما در گرو كردارهاى ماست.. 61

33. مبارزه با شیطان. 62

34. اندیشیدن به بهشت.. 64

35. شناخت سرسخت‌ترین دشمن نفس.. 65

36. كسى كه تقوا داشته باشد روزى داده می شود 67

37. کرامت نفس یا دنیا 68

38. صبر و حلم رکن فعالیت‌های علمی. 70

39. حاملان علم حقیقی. 73

40. خودنمایی یکی از فروع نفس اماره 76

41. وجوب کفایی حسن‌خلق برای مبلغان. 78

42. ضرورت و عوامل رستگاری نفس.. 79

43. در نظرداشتن خطر سقوط از مقامات بالای ایمانی. 80

44. استقامت در راه تحصیل علم 82

45. دوری از وابستگی به دنیا برای کسب موفقیت علمی. 83

46. سخت‌کوشی و تلاش، شرط ترقی و پیشرفت.. 84

47. یکسان نبودن دیروز و امروز. 86

48. در جستجوی علم سودمند 87

49. خودسازى، راه نوآورى و خلاقیت.. 89

50. راه سعادت دنیا و آخرت.. 90

51. دنیا گریزی.. 92

52. استفاده از فرصت‌ها وپرهیزگاری دو عامل جاودانگی. 94

53. پیشی گرفتن در علم و تقوا 97

54. طلب علم مقدمۀ تمام امور خیر. 100

55. سه عامل موفقيت عالمان. 103

56. توجه به کتاب «صحیفۀ سجادیه». 105

57. مراقب مسیر خود در رسیدن به کمال باشید 106

58. دو وظیفۀ مبلغان درماه مبارک رمضان. 106

59. استفاده از نیروی نهفته درون. 107

فصل دوم: عوامل اجتماعی موفقیت طلاب علوم دینی.. 109

60. از جان گذشتگی در راه تبلیغ. 109

61. معرفی اهل‌بیت علیهم السلام و قرآن به جهانیان. 111

62. برپاداشتن دین. 112

63. تلاش برای رفع نیازها و مشکلات مردم 113

64. همراه بودن گفتار با كردار. 115

65. دعوت كردن مردم به غیر زبان. 116

66. گشاده‌رویى با همه مردم 117

67. انصاف داشتن با مردم 118

68. دوست داشتن نكوهش و خوش نداشتن ستایش.. 119

69. نفرت داشتن از مدح و ستایش در رأس فروتنى. 122

70. حقیقت تأثیر پذیرى و تأثیر ناپذیرى.. 123

71. الگوی رفتاری خانواده و بستگان شوید 124

72. گرو گذاشتن آبرو برای رفع گرفتاری‌های مردم 126

73. حکمت، زاییده سکوت.. 127

74. خاموشى، راه پیشرفت.. 129

خاموشی چیست؟ 131

75. مدارا، یكى از راه ‏هاى هدایت مردم 132

76. فرق میان مدارا و سازشكارى.. 133

77. با چه كسى مدارا كنیم؟. 134

78. مدارا، مقدم داشتن اهمّ بر مهمّ است.. 136

79. رسول خدا برترین الگوی مدارا 137

80. اثرپذیری جامعه از نحوۀ عملکرد مبلغان. 139

81. نقش عمل در اثر بخش کردن گفتار. 140

82. شیوۀ ارتباط صحیح با دیگران. 142

83. آمادگی برای دشوارترین امتحانات الهی. 143

84. سعی کنیم جزو صالحان باشیم 145

85. عوامل اثر بخشی کار فرهنگی. 145

86. اهتمام ورزیدن به سخنورى و نویسندگى. 147

87. بازنگری سیره و سنت نبوی و کشف تحریفات.. 148

88. استفاده از فرصت آزادی درفضای تبلیغات.. 151

89. زدودن انحراف از جامعه. 153

90. معرفی اهل حق و اهل باطل در جامعه. 155

91. مقابله و مقاومت در قبال شبهه‌ افکنی‌ها 156

92. شکوفایی استعدادهای دیگران. 156

93. استفاده از منابر حسینی در مقابله با فرهنگ ظلم و خشونت.. 156

94. ضرورت معرفی زیبایی‌های اسلام حقیقی. 157

95. اسلام دیروز، اسلام امروز. 158

96. هدایت مردم 159

مقدمه اول: تحصیل علوم اسلامى. 159

مقدمه دوم: زیبایى تعبیر در نوشتار و گفتار. 160

97. هدایت جوانان و صبر در برابر مشکلات.. 160

98. ارزش هدایت دیگران. 163

99. آمادگی برای هدایت جهانیان. 163

100. هدایت گمراهان برتر از صدسال عبادت.. 164

101. با هدایت یک جوان به صد‌ها جوان دست یابید 165

102. هدف، تبلیغ است.. 166

103. آمادگی برای تبلیغ. 167

104. ضرورت 1500 کانال ماهواره‌ای برای مبلغان. 169

105. شیوۀ برخورد با اهانت یا توهین دیگران به هنگام تبلیغ. 169

106. ابزارهای موفقیت تبلیغی رسول خدا|. 170

107. ماه رمضان بهترین فرصت تبلیغی. 171

108. تبلیغ متناسب با توان فردی.. 172

109. اختصاص دادن بخشی از فعالیت‌های تبلیغی به جوانان. 173

110. بهره‌گیری از آزادی نسبی در کشورها برای تبلیغ اسلام 174