LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
در محضر مرجعيت ـ شب چهارم
کد 1812
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 17 شهریور 1387 - 6 رمضان العظيم 1429

شب هاي ماه مبارک رمضان ـ ماه رحمت وامان وماه نزول قرآن ـ فرصت مناسبي براي مذاکرات علمي وخوشه چيني از محضر عالمان بزرگوار است. شماري از فضلا همچون سال هاي گذشته در شب هاي اين ماه نزد آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي دام ظله مي روند واز مطالب علمي ونکات قرآني وفقهي واصولي ايشان بهره مي برند.

در اين جلسه آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي دام ظله مسائل چندي را براي گفتگو مطرح کردند؛ از جمله:

1. زيد پدر شخصي را به نيت کشت زد و فرار کرد. فرزند شخص مضروب در پي زيد افتاد و در دم او را به قتل رساند. بعد معلوم شد پدر آن شخص که مضروب شده بود نمرده يا پس از مرگ زيد مرده است. حکم اين مسئله چيست؟

2. شخصي به مدت بيست سال از روي جهل در هر رکعت از نماز واجب خود تشهد به جا مي آورده است يعني در نمازهاي ظهر و عصر و عشا چهار بار، در نماز مغرب سه بار و در فريضه صبح دو بار تشهد به جا مي آورده است. حکم نمازهايي که به اين صورت خوانده چيست؟ و او چه وظيفه اي دارد؟

3. يا بر عکس، شخصي به مدت ده يا بيست سال، در هر نماز فقط يک بار تشهد مي خوانده است. وظيفه اين شخص چيست؟

از معظم له سؤال شد: منظور از اين فرمايش معصوم که فرموده است: «نحن لسان الله، ونحن وجه الله، ونحن عين الله، ونحن يد الله؛ ما زبان و چهره و چشم و دست خداييم» چيست؟

فرمودند: منظور از اين فرمايش اين است که جز راه اهل بيت اطهار صلوات الله عليهم اجمعين هيچ راهي به سوي خدا وجود ندارد.

يکي از فضلا پرسيد: فرزندان شخصي با مردي توافق کردندکه پدرشان را به قتل برساند و به او وعده دادند که او را عفو کنند و از خون او بگذرند. آيا قصاص بر يکي از اين افراد جاري مي شود؟ و آيا فرزندان حق دارند از قاتل بگذرند؟

مرجع عالي قدر پاسخ دادند: اين مسئله به حاکم شرعي باز مي گردد چرا که از صلاحيات اوست.

در اين نشست هم چنين اين پرسش مطرح شد: يکي از مواردي که نبش قبر در آن جايز است، انتقال دادن جسدي است که به عنوان امانت به خاک سپرده شده است. آيا در چنين مواردي لازم است هنگام دفن يا پس از آن نيت شود که اين جسد امانت است؟

ايشان فرمودند: از آن جا که روايات شريفه نبش قبر را براي مورد مذکور اجازه داده اند، نيازي به نيت نيست.

سؤال شد: اگر مريضي يقين داشته باشد که روزه به زيان اوست ولي روزه گرفت چه حکمي دارد؟

معظم له پاسخ دادند: اگر ضرر روزه موجب مرگ شخص شود، روزه اش حرام است.

يکي از حاضران پرسيد: شخصي از روي جهل نمازهاي واجب خود را بدون تکبيرة الاحرام مي خوانده است. نمازهاي چنين کسي چه حکمي دارد؟

آيت الله العظمي شيرازي فرمودند: مرحوم اخوي قدس سره (1) مي فرمود که قاعده «لاتعاد» در اينجا جاري است. ولي برخي از فقها مي گويند آنچه به جا آورده اساساً نماز نبوده تا قاعده مذکور بر آن صدق کند.

دوباره سؤال شد: آيا قاعده «لاتعاد» در نماز ميت هم جاري مي شود؟

مرجع عالي قدر پاسخ فرمودند: ابدا، چون نماز ميت نماز نيست. بلکه دعا براي ميت است.

يکي از فضلا پرسيد: اين که مي گويند هر گاه رکعت اول نماز داخل وقت ادا شود، نماز صحيح است، منظور از آن چيست؟

معظم له فرمودند: منظور آن است که نمازگزار رکعت اول را به صورت کامل داخل وقت ادا کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) مرجع راحل آيت الله العظمي سيد محمد حسيني شيرازي قدس سره.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.