LOGIN
بیانیه ها
shirazi.ir
بيانيه سازمان جهانی نفی خشونت به مناسبت روز جهانی تسامح
کد 25255
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 27 آبان 1400 - 12 ربيع الثاني 1443

سازمان جهانی نفی خشونت «مسلمان آزاد» (وابسته به بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی) به مناسبت روز جهانی تسامح بیانیه ای صادر کرد. در اين بيانيه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحيم

خدای متعال می‌فرمايد: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ با حکمت و اندرز نيکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شيوه‌ای] که نيکوتر است مجادله نما» (نحل/۱۲۵).

جامعه جهانی روز شانزدهم ماه نوامبر (۲۵ آبان ماه) را به عنوان روز جهانی تسامح گرامی می‌دارد تا از اين رهگذر فطرت پاک انسانی را ياد آوری کند؛ فطرتی که خدای سبحان آن را غريزه‌ای انسانی و مايه صلح و انسجام ميان افراد بشر قرار داده.

تاريخ ثابت کرده که مقوله تسامح از ديرباز تا به امروز به محوری انسانی تبدیل شده است که جوامع بشری و افراد و جوامع مادی و معنوی از آن برخوردارند و شکوفايی و ثبات و آرامش مطلق بر آنان حاکم است. نبايد غافل بود که نابسامانی در انديشه و کوتاه‌بينی هماره سبب شده‌اند که عدم وجود منطق درست و سليم در تعامل با ديگران در جوامع به چشم بخورد و منازعات و جنگ‌های بيهوده در ميان امت‌ها و ملت‌ها به وجود آيد.

سازمان جهانی نفی خشونت «مسلمان آزاد» اين مناسبت را غنيمت شمرده و همصدا با دعوت کنندگان به تسامح نشر و نهادينه کردن اين اصل سعادت‌بخش را از نظام‌های سياسی در قالب و شکل دولت‌ها و نهادهای رسمی و قانونی در کشورهای عربی و اسلامی می خواهد تا از بحران‌های ناشی از غلو و افراط رهايی يابند. در اين معنا بر اهميت اقدامی انسانی و تسامح بزرگوارانه تأکيد می‌شود که طلايه‌دار آن آزادکردن زندانيان ابراز نظر و بنديان سياسی و تخفيف و بخشودن احکام جزايی ديگر زندانيان است.

اين سازمان بر آن است که جوامع عربی و اسلامی امروز، نياز مضاعفی به نشر و فرهنگ تسامح دارند و باید آن را به تمام معنا به کار گيرند. در اين راستا از همگان و نظام‌ها می‌خواهد که نظرات مخالف را بپذيرند و هرگونه تعصب دينی و سياسی را وانهند، والله ولي التوفيق.

سازمان جهانی نفی خشونت (مسلمان آزاد) - واشنگتن

  • نظری برای این خبر درج نشده است.