LOGIN
دیدارها
shirazi.ir
"حضرت آیت الله العظمی شیرازی در دیدار استاد دانشگاه بیرمنگام انگلستان:"
مرحوم اخوی بزرگمرد و گنجینه ای بود که مردم قدر و منزلت او را نشناختند
کد 7937
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 25 بهمن 1397 - 9 جمادى الثانية 1440
در شامگاه روز شنبه سوم ماه جمادی الثانی 1440ق (1397/11/20) الیور شاربروت (Oliver Scharbrodt) شهروند شیعه آلمانی و استاد دانشگاه بیرمنگام انگلستان با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار کرد و از سوی معظم له مورد استقبال قرار گرفت.

در این دیدار مرجع عالیقدر جویای نام میهمان خود شدند و او پاسخ داد: الیور.

ایشان فرمودند: از امروز نام محمد علی را برای خود برگزین؛ زیرا نام محمد نشانه مسلمان بودن شماست و نام علی از شیعه بودن شما حکایت دارد.

سپس از او دلیل مسافرتش را به ایران پرسیدند. او پاسخ داد: برای زیارت و پژوهش به این کشور آمده ام.

معظم له فرمودند: تحقیقات و پژوهش مسأله بسیار بسیار مهمی است و قرآن کریم، حتی رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و چنان که در نهج البلاغه مشاهده می شود امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیهما السلام بسیار بر تحقیق و پژوهش تأکید داشته اند. من این توفیقات را به شما تبریک می گویم. این موهبت الهی را به خود منحصر مکن بلکه آن را وسیله اثرگذاری بر دیگران، به ویژه جوانان بریتانیا و آلمان و هر جایی که سفر می کنی قرار بده و آنان را به پیمودن راهی که خود رفته ای تشویق و ترغیب کن.

آقای الیور به مرجع عالیقدر گفت: اگر اجازه بدهید چند پرسشی دارم از جمله اینکه نسبت به اندیشه مرحوم اخوی تان [آیت الله العظمی] سید محمد شیرازی توجه و اهتمام خاصی دارم. متأسفانه جامعه غرب از اندیشه، فعالیت ها و شخصیت او شناختی ندارد. پرسش من در این معنا این است که: از نظر شما مهم ترین ویژگی های زندگی، اندیشه و فعالیت سید (مرجع) راحل چیست؟

مرجع عالیقدر فرمودند: دلیل عدم شناخت مردم از مرحوم اخوی این است که بزرگان در زمان حیات خود و تا ابد ناشناخته می مانند و در واقع همانند گنجینه ای پنهان شده در دل زمین هستند که تنها کارشناسان و صاحبان فهم و درک آن را می شناسند.

کتابی درباره مرحوم اخوی در اختیارتان می گذارم تا با دقت آن را مطالعه کنید.

آقای الیور پرسید: شما چرا مقلدان خود در جهان را به جهانی کردن قضیه حسینی فرا می خوانید؟

ایشان فرمودند: به دلیل این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرمودند: «حسین منی وأنا من حسین؛ حسین از من است و من از حسینم».

بیشتر پیامبران الهی کشته شدند و ذریه ای همانند امام حسین علیه السلام و ذریه رسول خدا صلی الله علیه وآله نداشتند تا کاری همانند کار [شکوهمند و حماسه آفرین] آن حضرت انجام دهند. این بدان معناست که به دلیل فداکاری های امام حسین علیه السلام که از جمله فرزندان دخترش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود رسول خدا صلی الله علیه وآله جاودانگی یافت و در تاریخ ماندگار شد.

وانگهی تأکید بر شعائر مقدس حسینی تأکید بر بقای اسلام است.

آقای شاربروت گفت: حسینیه های متعددی را در غرب از جمله حسینیه های مقلدان شما و مشخصاً حسینیه شما [حسینیه رسول اعظم صلی الله علیه وآله] در لندن را دیدم و در این حسینیه معنویت و روحانیت ویژه ای یافتم که در دیگر حسینیه ها احساس نمی شد. دیگر افرادی که از جنابعالی تقلید نمی کنند نیز به وجود چنین معنویت و روحانیتی اذعان می کردند، دلیل آن چیست؟

مرجع عالیقدر فرمودند: چنین حسّ و هوایی از آن جهت است که این حسینیه ها با کربلای امام حسین علیه السلام پیوند دارد و کربلای امام حسین علیه السلام مرکز و خاستگاه روحانیت اسلامی است و لذا تأثیری این گونه دارد.

ایشان افزودند: من تأکید می کنم که کتاب نهج البلاغه و شرح آن را بخوانید. امام علی بن ابی طالب علیهما السلام پسر عمو و داماد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و پدر امام حسن و امام حسین علیه السلام، نوادگان آن حضرت بودند.

امیرمؤمنان علیه السلام 1400 سال قبل به مدت تقریبی پنج سال بر خاورمیانه امروز و مناطقی در عمق افریقا و اروپا حکومت کردند. در دوره حکومت پنج ساله ایشان حتی یک مورد ثبت نشده است که کسی به جرم سیاسی اعدام یا زندانی شده باشد. در مقابل در جهان امروز نمی توان حکومتی را یافت که ادعا کند یک زندانی سیاسی ندارد.

معظم له در ادامه فرمودند: امیرمؤمنان علیه السلام در دوران حکومت خود حتی یک وجب زمین نفروختند و این بر پایه آموزه رسول خدا صلی الله علیه وآله بود که فرمودند: «الأرض لله ولمن عمّرها؛ زمین از آن خداست و از آن کسی است که آن را آباد کند».

این آموزه نبوی و شیوه علوی بدان معنا بود و تصریح داشت که استفاده از زمین برای همگان مباح و مجاز است و هرکس به هر اندازه که می تواند مالک زمین بشود. با این توضیح و توصیف امروزه نمی توان دولت و حکومتی یافت که زمین فروشی نکند و این روشِ نمونه و منحصر به فرد، مخصوص حکومت بی مانند امیرمؤمنان علیه السلام است.

دیگر اینکه در دوره حکومت پنج ساله امیرمؤمنان علیه السلام که بر ده ها کشور به حسب تقسیمات جغرافیایی امروز فرمانروایی می کردند، حتی یک مورد ثبت نشده است که کسی در آن دوره از گرسنگی مرده باشد.

آقای شاربروت از مرجع عالیقدر پرسید: آیا امروزه می توانیم چنین حکومتی پیدا کنیم؟

حضرت آیت الله العظمی شیرازی فرمودند: اگر حاکمان روش حکومتی امیرمؤمنان علیه السلام را به کار ببندند، چنین چیزی ممکن خواهد بود.

باید توجه داشت در طول سال ها حکومت امیرمؤمنان علیه السلام یک نفر نیز از گرسنگی نمرد، ولی امروز چه بسیار مردمی که به دلیل گرسنگی می میرند. همین طور تاریخ ثبت نکرده است که در مدت حکومت آن حضرت پسر و دختر جوانی به دلیل فقر و نداشتن امکانات از ازدواج محروم شده و مجرد مانده باشد. متأسفانه و دردمندانه امروزه میلیون ها پسر و دختر به علت محرومیت و فقر نمی توانند ازدواج کنند.

آن گاه خطاب به الیور شاربروت فرمودند: رفتار و شیوه درست و صحیح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حکومت امیرمؤمنان علیه السلام بوده است. لذا این مطالب را در روزنامه ها و مطبوعات غرب بنویسید و از طریق شبکه های ماهواره ای به مردم اروپا و حتی به جهانیان برسانید و آنان را به در پیش گرفتن روش و رفتار آن حضرت فرا خوانید، چراکه این مسئولیت و وظیفه شماست.

آقای شاربروت گفت: این مسئولیت بسیار بزرگ و سنگینی است.

ایشان فرمودند: شما یک انسان هستید و انسانیت شما این مسئولیت را بر عهده شما گذاشته است. وانگهی شما به عنوان انسان با فراخوان برای به کارگیری این شیوه امیرمؤمنان علیه السلام به آینده جامعه بشری خدمت کنید.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در پایان سخنان خود با آقای شاربروت از این دیدار ابراز خوشوقتی کردند.

گفتنی است که آقای الیور شاربروت سال ها پیش به مذهب تشیّع گرویده و در حال حاضر استاد مطالعات و تحقیقات اسلامیِ دانشگاه بیرمنگام انگلستان می باشد.